Vandaag stuitte ik via de feed van ScienceDaily op een bericht over een studie naar de relatie tussen dieet en darmkanker. De oorzaak van darmkanker kan gerelateerd worden aan een staat van ontsteking veroorzaakt door dieet. Het sprong mij vooral in het oog, omdat er in deze context gesproken werd over een dieet met relatief veel vet.
“Colorectal cancer, the third most common type of cancer worldwide, has been linked to an increased prevalence of the Western diet: one high in fat and low in fiber, vitamin D and calcium. Now, a team of scientists led by researchers at Rockefeller University have shown what happens to colon tissue when mice are fed such a diet: an inflammatory response that could be the trigger for carcinogenic processes.”
Een dieet met veel vet, weinig vezels, vitamine D en calcium veroorzaakt een staat van ontsteking. Deze staat zou een trigger kunnen zijn voor kanker.
Interessant genoeg om even goed naar te kijken, al is het een onderzoek op muizen en niet op mensen. Want hoewel mijn dieet zeker niet te definiëren valt als een ‘Westers dieet’, bevat het tenslotte wel een flinke hoeveelheid (verzadigd) vet. Via het berichtje maar eens naar de samenvatting van het onderzoek zelf op de website van het Journal of Nutrition gekeken:
“A Western-style diet (WD), defined by high-fat, low-calcium, and vitamin D content, is associated with increased risk of human colorectal cancer (…) These new findings impact our understanding of links between consumption of a western diet and colon carcinogenesis, providing additional information for developing preventive means for decreasing colorectal cancer risk”
Dat het typisch Westerse dieet niet bijzonder gezond is, weten we allemaal wel. Een beetje een open deur. Ook als je kijkt naar de de relatie tussen tussen een laag vitamine D gehalte en kanker niets nieuws onder de zon. Maar de vet-issue blijft. Ook mijn niet-westerse dieet bevat een flinke dosis vet. Tijd om maar eens te kijken naar de gebruikte onderzoeksmethoden. Over welk vet hebben we het eigenlijk?
En inderdaad, tijdens het lezen van het volledige artikel werd mijn vermoeden bevestigd. De muizen in de groep op een ‘Westers dieet’ kregen 20% van hun calorieën binnen in de vorm van maïsolie.
Maïsolie is één van de aangeprezen ‘gezonde’ plantaardige oliën. Dat is op zijn zachtst uitgedrukt eigenlijk nogal vreemd, want maïsolie bevat bijzonder veel omega-6 en weinig omega-3 vetzuren. De verhouding is 74:1, waar een waarde tussen de 4:1 en de 1:1 gezond is. De ideale combinatie voor een verminderde weerstand. Combineer dat met een verlaagd vitamine D gehalte (ook zeer essentieel voor de weerstand) en de ideale omstandigheden voor chronische ontsteking zijn daar.
Feitelijk bewijst het onderzoek ook mijn standpunt over vetten, maar in de samenvatting is er geen plaats voor die interpretatie en is een dieet met veel plantaardige olie opeens een dieet met veel vet.
Ja, als we gaan zeuren over woorden, is ‘vet’ strikt genomen natuurlijk niet onjuist. Maïsolie is tenslotte een vet. Maar correct zou ik het ook niet willen noemen. In de ogen van de huidige mainstream ideeën over vet is het in ieder geval politiek correct.




Afgelopen weekend jouw blog ontdekt, Modderbaard, en ik kan me helemaal vinden in wat ik tot nu toe gelezen heb. Momenteel ben ik ‘Good calories, bad calories’ van Gary Taubes aan het doorspitten. Ik wil weten en nog eens weten wat er zo ontzettend fout is gegaan met de voedingswetenschap en het toepassen ervan. Een uiterst ontnuchterend boek dat verplichte kost zou moeten zijn op voedingsfaculteiten en hogescholen voor dietetiek.
Bij mij is de belangstelling voor overgewicht, diabetes en metabool syndroom ontstaan door mijn post-HBO studie praktijkverpleegkundige maar dan vooral door zelf na te denken en bronnen van informatie na te gaan.
Natuurlijk, ook ik krijg regelmatig kritiek van collega’s als ze me weer eens zien zitten aan mijn vette, eiwit- en cholesterolrijke lunch. Tegelijkertijd zien ze ook wel dat ik 10 kg kwijtgespeeld ben en veel minder moeite heb met het traject wonen-werken per fiets.
Het zou de missie van het Voedingscentrum moeten zijn om alle geraffineerde koolhydraten en het daarmee geproduceerde junkfood de wereld uit te helpen. Maar ja, dan moeten ze de banden met een paar heel grote voedingsmiddelenconcerns doorsnijden, waaraan dat corrupte instituut nu zo ongeveer haar bestaansrecht aan ontleent.
Modderbaard,
Goeie blog, volgens mij de eerste in zijn soort in het brave Nederland!
Heb je dit college van Robert Lustig als gezien, over fructose? Lang, maar zeer de moeite waard, ook in je linkenlijstje, dunkt me.
http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM
Metabool, veel plezier met GCBC. Leest als een thriller en is ronduit ‘baffling’. Ik ben nog altijd met stomheid geslagen dat zo weinig mensen in medisch Nederland van dit monumentale werk hebben gehoord… En je voor gek verklaren als je ze voorstelt het te lezen ;-).
Hoewel, sprak laatst nog een endocrinoloog die niet wist dat kristalsuiker (sucrose) half glucose/half fructose is. De onkunde is fenomenaal. Beangstigend.
Hoi Modderbaard,
Zag dat je aangemeld was op onze tweets, dank daarvoor. Volgens mij zit je al langer op onze facebook. Interessante blog, je bent goed op de hoogte, maar je opereert sterk vanuit je eigen filosofie, waar we overigens veel sympathie voor hebben.
@metabool
Wij zijn niet zo’n Gary Taubes fan
Teveel fouten, teveel radicalisme, teveel losse eindjes.
Zie hier een artikel over zijn nieuwe boek: http://www.chivo.nl/modules/news/article.php?storyid=614
@Melchior
Ik weet niet of we een blog zijn, maar we publiceren wel veel over dit soort onderwerpen. Over verzadigd vet bijvoorbeeld een review, waar weinig mensen van gehoord hebben:
http://www.chivo.nl/modules/news/article.php?storyid=573
Over Lustig
Goed verhaal, maar vaag op punten die echt belangrijk zijn. De correlatie tussen KH / fructose en obesitas is ronduit onzinnig. Dit is een Ancel Keys-achtige move. De claim dat je meer gaat eten van fructose is onbewezen en implausibel. Aanhalen van knaagdieren onderzoek is redelijk bizar, gezien de KH verwerking van ratten, nog maar te zwijgen over irrelevante dosis. Het vergelijk met alcohol klinkt goed, maar net als met alcohol, gewoon niet teveel. De claim dat er een relatie is in fruit fructose en vezelhoeveelheid, klopt niet. In de praktijk kun je het afdoen met het vermijden van toegevoegde suikers.
We kunnen niet alles bewijzen en kunnen best meegaan met onderbouwde aannames, maar laat in de onderbouwing dan ook het tegenstrijdige bewijs meewegen.