Oud brood

Weer een prachtig voorbeeld van hoe de mainstream media studies maar half leest, vervolgens verkeerd interpreteert, publiceert en suggereert. Leren die journalisten niet om eerst te lezen?

In een studie zijn zetmeelresten gevonden op 30.000 jaar oude maalstenen. Een duidelijke aanwijzing over voedselbereiding in het laat-paleolithicum.

Reuters schrijft:
The findings may also upset fans of the Paleolithic diet, which follows earlier research that assumes early humans ate a meat-centered diet.
(…) Also known as the caveman diet, the regime frowns on carbohydrate-laden foods like bread and cereal, and modern-day adherents eat only lean meat, vegetables and fruit.”

Zoals Melissa McEwen al op haar blog schrijft: dat is wel heel erg kort door de bocht. Een vondst van 30.000 jaar oud zetmeel toont aan dat vlees niet centraal stond in ons dieet? Bijzonder.
Beter bewijs over de samenstelling van ons dieet geven metingen van isotopen in de botten van onze voorouders. Deze metingen zeggen ook iets over de verhouding tussen dierlijke en plantaardige voeding. Zetmeelresten zeggen dat niet. Die zeggen wel iets over wat we aten.

Nog sterker wordt het als er door Reuters in hetzelfde verband opeens gesproken wordt over doodgewoon graan en brood. Van de 9 planten waarvan zetmeelsporen zijn gevonden gaat het om 5 verschillende wortels, 2 wortelstokken, 1 soort zaad en 1 soort graankorrel. Goed mogelijk dat er brood, pannenkoekjes of crackers van het meel werd gemaakt. Maar met het huidige brood heeft dat niet zoveel te maken.

Natuurlijk aten we zetmeel! Het is naïef om te denken dat iemand een eetbare knol in de grond zou laten zitten. En natuurlijk werd er ook wel eens wat graan gegeten. Je hoeft alleen maar te kijken naar geïsoleerde jager-verzamelaar culturen en hun voeding. Ieder weldenkend mens begrijpt dat dat behoorlijk analoog is (of zou kunnen zijn) aan het laat-paleolithicum. Zetmeel wordt daar over het algemeen verwerkt tot pap of deeg. Vaak wordt het bewerkt om nutriënten vrij te maken en anti-nutriënten te neutraliseren, voordat het wordt geconsumeerd. Zo werd bijvoorbeeld bij de Californische indianen maïsmeel eerst langdurig geweekt en gespoeld voordat ze het kookten.

En dat is nog steeds een heel ander verhaal dan het moderne westerse eetpatroon waarin graan (van het moderne soort met veel gluten) een van de belangrijkste energieleveranciers is.

Dit bericht is geplaatst in Evolutie, Wetenschap met de tags , , , , , .

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>